جاهایی که در شیراز نباید از دست داد
نوشته شده توسط : موضوعات برتر


وقتی صحبت از سفر و گردشگری در ایران به میان می آید، شیراز قطعا یکی از اولین شهرهایی است که به ذهن می رسد. شیراز شهری است که به شعر و بهار زرد شهرت دارد و نه تنها به خاطر آرامگاه حافظ و سعدی، بلکه به دلیل اهمیت فرهنگی و آثار تاریخی بزرگی مانند تخت جمشید و پاسارگاد، آن را به یکی از مهم ترین شهرها تبدیل کرده است. قطب های تاریخی کشور این مقاله از سایت گردشی تاپ را تا انتها بخوانید تا بهترین جاهای دیدنی شیراز را ببینید.


برجسته ترین جاذبه های گردشگری شیراز


شیراز سومین شهر قدیمی ایران و پنجمین شهر از نظر وسعت است، به طوری که در هر گوشه این شهر مکان های زیادی وجود دارد، سفر به شیراز یکی از بهترین سفرها است. در میان بسیاری از مکان‌ها، در زیر مواردی وجود دارد که باید بدانید و در طول بازدیدتان از دست ندهید.

حافظه

مقبره حافظ، شاعر بزرگ شیرازی، یکی از دیدنی های مهم شیراز است که در جنوب دروازه قرآن قرار دارد. مسافران شیراز در دو هکتار تالار و باغ‌های زیبا و نورانی جذاب در شب، در حال و هوای اشعار حافظ شیراز غرق می‌شوند.

او

آرامگاه سعدی در نبش خیابان بستان، محل دیگری برای دوستداران شعر و ادب ایران است. آرامگاه سعدی که به دستور کریم خان ساخته شده، اکنون تلفیقی از معماری سنتی و مدرن دارد. از قدم زدن در محوطه باغ لذت ببرید و فالوده شیرازی را در مقابل سعدیه تجربه کنید.

د کریمخانی کالا

این قلعه داخلی متعلق به کرم خان زند در مرکز شهر قرار دارد. امروزه کمی خم شده است و در ساخت آن از بهترین مصالح استفاده می شود تا زمانی که می توانستند بایستند.

پرسپولیس

تخت جمشید یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مکان‌های تاریخی شیراز در ۵۵ کیلومتری این شهر قرار دارد. این اثر تاریخی دویست و پانصد سال قدمت دارد. این بنا با مساحتی بالغ بر 125000 متر مربع توسط داریوش به بهره برداری رسیده و با وجود قدمت همچنان خیره کننده است.

پارک جهان نام

از باغ های شیراز در تاریخ و ادبیات کشور بسیار نام برده شده است و طراحی زیبای باغ و مناظر زیبا و حال و هوای شاد آن شاعران را برانگیخته است. یکی از زیباترین باغ های شیراز پارک جهان است که در بالای میدان حافنیه قرار دارد. این باغ با درختان مرکبات، کاج و فلفل یکی از بهترین مکان های شهر برای استراحت و لذت بردن از هوای خوب است. عمارت دو طبقه با نمای آجری در پارک همه بینندگان را به خود جذب می کند.

مانور شاپوری

یکی دیگر از تفرجگاه های تاریخی شیراز که در کنار باغی زیبا به یکی از جاذبه های گردشگری این شهر تبدیل شده است. البته این خانه مربوط به دوره پهلوی است اما سبک معماری آن قاجاری است. این خانه در خیابان انوری شیراز واقع شده است. این خانه به مساحت 840 متر مربع در زمینی به مساحت 4635 متر مربع در دو طبقه ساخته شده است.

ارم دارند

یکی از معروف ترین باغ های شیراز، باغ ارم است که به دلیل زیبایی اش مبهم است. این بنا مربوط به دوره سلجوقیان است و در زمان کریم خان زند ساخته شده است. منظره درختان نخل، افرا، اقاقیا، بید و ساروناز در اردیبهشت ماه در خاطرتان خواهد ماند.

معبد شچراغ

یکی از جاذبه های گردشگری شیراز که از اهمیت تاریخی و مذهبی برخوردار است آرامگاه شاهچراغ است. این بنا در زمان اتابکان فارس ساخته شده و مدفن برادر امام موسی کاظم ملقب به شاهچراغ است. برج های زیبا، آینه کاری، کاشی کاری، حیاط با حوض های زیبا از جاذبه های این مکان است.

مجموعه وکلا

در سفر به شیراز نمی توان از حمام وکیل، بازار و مسجد دیدن کرد. اینها از مهمترین آثار تاریخی شیراز هستند که از زمان سلطنت وکیل الرایه کریم خان زند در شیراز حفظ شده است. در ساخت حمام وکیل از مدرن ترین اصول معماری استفاده شده است. بخشی به نام شاه نشین وجود دارد و شامل بخش های دیگری مانند خزانه، رختکن و ایوان می شود. نگاهی به نقوش روی دیوارها و سنگ آهک شما را مجذوب خود می کند.

مسجد وکیل یکی دیگر از بناهای بزرگ دوره کریم خان زند است. دارای دو سوله و زیرزمین است و در ساخت آن از سنگ مرغوب استفاده شده است. این ساختمان دارای 48 ستون عظیم است که شما را شگفت زده خواهد کرد. بازار وکیل در کنار مسجد وکیل و حمام قرار دارد و یکی از قدیمی ترین بازارهای ایران به شمار می رود. هر قسمت از این بازار، از غرفه‌ها گرفته تا راهروها، دیوارها و سقف‌هایش، جذاب است و حال و هوای زندگی قدیمی را تداعی می‌کند.

مسجد نصیرالملک

مسجد ناصرالملک که توسط میرزا حسنعلی خان یکی از اعیان شیراز ساخته شده است، اکنون مکانی زیبای تاریخی در این شهر است. دارای دو دروازه، دو غار و دو ایوان است و ساختار آن حتی پس از گذشت سالها بسیار چشمگیر است.





:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 فروردين 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: